onsdag 4 december 2013

4 december

Idag kan vi, tillsammans med Visalisa, ge er en liten gåva! Eller ja, den är inte direkt liten, det är en makalös present hon erbjuder er! Alla, som från skrivande stund fram till lördag morgon, 7.12.2013, kl 8 finsk tid gör en beställning får ett mönster utav Lisa! Mönstret ni får heter Valg, här har jag kopierat rakt från hennes blogg när hon skriver om mönstret och framför allt, till vem hon har gjort mönstret!

"Jag gissar att ni känner till Hjälpstickan? Om ni inte gör det - ta reda på vad det är ni missat! Hjälpstickan är fantastiskt och det har snart filialer där du kan lämna in handstickat till behövande över hela landet.

De som får kläderna som lämnas in till Hjälpstickan är Sveriges hemlösa. En del av mig känner ett sånt där sorgset motstånd mot hela grejen, eftersom det här landet skulle kunna vara så bra att vi tog hand om alla och ingen skulle behöva vara hemlös. Men verkligheten har inte skötts riktigt så och det finns människor som behöver hjälp. Då hjälper man i den mån man kan.

Jag har designat två kragar, vars mönster kommer att säljas via Hjälpstickan och till förmån för Hjälpstickan från och med... NU!

De här kragarna har varit färdiga ett tag och de som har gått mina kurser i dubbelstickning senaste året har fått känna och klämma på dem. Låt mig presentera: VALG och TAGG.

Det är inte jättekonstigt att det ganska omgående blir ett underskott på saker till män i de här insamlingarna. Precis som i stickvärlden i övrigt finns ett överskott på det kvinnliga och en av de första saker jag tänkte var att jag skulle göra något unisex, något en man tycker är användbart.

En dubbelstickad krage är varm och flexibel. Den gör en tunn jacka okej i några grader kallare väder än annars. Den kan användas som sittdyna och som kudde om det behövs och då den är vändbar finns säkert flera situationer då man kan ha nytta av att skilja mellan den renare och den smutsigare sidan...

Båda mönstren är på svenska och består av skrivna instruktioner på vad du ska göra, ett diagram över flerfärgsmönstret samt ett teknikkapitel som kortfattat förklarar dubbelsticknings-tekniken.



Valg har ett vågmönster och man kan välja om vågorna ska peka upp eller ner... Den här är ett "rakt rör" och exemplet på bilderna är stickat av mig i Alfa från Sandnes. Det gick åt ett nystan av varje färg. Man kan såklart sticka kragen i vilket garn man vill, men jag rekommenderar då en liknande tjocklek och att du har minst 75m av vardera färgen. Jag har valt att maska av på ett sätt som ger avmaskningskanten något av en avigsida och i en avvikande färg."

Detta mönster FÅR du alltså om du gör en beställning mellan nu och lördag!

Observera att det finns ett liknande mönster till, Tagg, som du lätt kan köpa via Ravelry! Om och när du köper det mönstret, då stöder även DU Hjälpstickan! Vad är inte bättre så här i juletid än at kunna hjälpa andra?


Inga kommentarer: